Afbeelding SEO maken (metadata foto) EXIF

afbeelding seo maken 📷 (metadata foto)

Je SEO uitbreiden met afbeeldingen

Het is een algemeen gegeven; een foto zegt meer dan duizend woorden. Met een afbeelding op je pagina, die als illustratie je onderwerp verduidelijkt, ben je goed bezig. Maar is dit alles?

SEO gaat ver, in dit geval kruipt het aan de binnenkant van je afbeelding, de EXIF. Maar voordat we daar gaan beginnen, hebben we eerst de basis, namelijk de bestandsnaam. Als je een plaatje hebt, dat je online wilt gaan gebruiken, dan is het onder het mom van afbeelding optimalisatie een goed idee om in de bestandsnaam je zoekwoord te verwerken.

Snelheid, de laadtijd van je pagina, is minstens zo belangrijk. Daarom willen we niet een mega groot bestand op laten roepen. Elke kilobyte die niet wordt geladen, is winst in snelheid. Met andere woorden, als je afbeelding wordt opgeroepen in een 200×200 (pixel) formaat, dan is het totaal overbodig om dezelfde afbeelding in 800×800 te laten verkleinen. Immers wordt de originele afbeelding geladen en daarna verkleint. Dat zijn veel onnodige KB’s die de snelheid uit je pagina halen.

De EXIF invullen kan op meerdere manieren. In dit voorbeeld nemen wij de bewerking in Windows.
Open de map op je computer met je afbeelding .jpg (.png heeft dit niet) en selecteer de afbeelding. Klik op de rechter muisknop en kies ‘eigenschappen’ en vervolgens het tabblad ‘details’. In dit tabblad staan enkele dingen die je kan invullen, waaronder de titel. Hier vul je iets soortgelijks in als de bestandsnaam. In ieder geval met je zoekwoord(en). De rest is zonder uitleg zelf in te vullen.

In het veld ‘opmerkingen’ typ je je opmerking in, samen met de URL van je Google mijn Bedrijf. Zo maak je een verwijzing naar een bron, die bevestigd is door Google.

In Copyright van de metadata foto plaats je je eigen url, de plek waar je afbeelding tevoorschijn komt.

Zorg te allen tijde voor een eigen afbeelding die uniek is. Je kan zelf een foto maken, of hier iemand voor inhuren. Zolang het formaat maar .jpg is en nergens anders op het internet te vinden is.

Oké, er wordt veel ‘geleend’ door andere webmasters, maar als jouw afbeelding zo mooi is dat het wordt gekopieerd, dan is dat alleen maar goed. Want, zonder dat men het weet, plaatsen ze een hoog gewaardeerde link vanuit EXIF op hun website. Dus laat het maar verspreiden. Hoe vaker men jouw afbeelding in hun website gebruikt, hoe beter het is.

EXIF – metadata en ALT tag voor foto

Metadata invullen (EXIF) voor foto/afbeeldingDe metadata van afbeelding/foto zoals hiernaast wordt weergegeven noemen we ook wel de EXIF.

Waar vind ik de EXIF?

In Windows de map waar je afbeelding staat daarvan selecteer je de bestandsnaam en klikt op de rechter muisknop, kies eigenschappen klik daarna op het tabblad Details.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ook interessant:

Waarom is de metadata foto zo belangrijk ?

Je wilt je pagina SEO zo goed als mogelijk in orde hebben. Dit houdt in dat je onder andere een tekst hebt geschreven waarin je zoekterm (zoekwoord) tussen de 4 en 5 procent terug komt.

Je gaat merken dat dit een vrij hoog aantal is, het gaat aanvoelen of als de zoekterm TE vaak in je content terug komt, en dat is ook zo.

Nu passen we SEO toe en zeggen we, de achterkant (broncode) van je pagina is net zo belangrijk als de voorkant die iedereen kan zien. Voor een foto werkt dit net zo, we kunnen allemaal op het plaatje kijken maar de machine (Google) kijkt liever aan de binnenkant, dan is het wel handig als hier iets voor Google te vinden valt. Vul daarom altijd je afbeelding metadata in.

Laat een reactie achter